Jak (ne)nakupovat

Není nic překvapivého na zjištění, že prodejci na potravinách pozměňují data spotřeby. Logika ekonomického zákona „Přežívají jen ti nejsilnější“ jim podsouvá zkažené myšlenky typu „přelep etiketu, nikdo to nepozná“.

Jako populace nemáme chuť vůbec se pozastavit nad tím, že se toto děje – hranice otrlosti většiny z nás se evidentně posouvají neustále dál.

Ani už nejsme zaskočeni, že pro pár korun je schopen si prodejce pokazit jméno. Lidská paměť je krátká a pokuty nízké.

Na pováženou je ale fakt, že jsme stále ochotni takové výrobky kupovat dál.

Žijeme v době, po které jsme dlouhá staletí snili a toužili – postupným vývojem jsme se propracovali do stavu, kdy máme dostatek všeho hmotného. Moderní civilizace nám dává skvělou možnost volby. Můžeme si vybírat na úrovni ceny i kvality s vědomím, že je z čeho vybírat.

Tragické na tom všem je, že ta většina lidí, která „táhne“ ekonomiku vpřed, toto nedělá. Nevybírá si na základě zdravé logiky rozumu a získaných znalostí, ale chová se jako stádo ovcí, které jdou tam, kam je pastýř rozhodující o ceně i kvalitě navede.

Přitom je řešení situace tak jednoduché – tyto potraviny nekupovat.
Nezabírá osvěta, nepomáhají restrikce ze strany úřadů. Jakákoli forma boje vždy způsobí odpor – zákon akce a reakce nemáme šanci obejít.

Tak trochu škoda, že toto nechápe právě ta masa lidí, která je svým počtem schopna tyto stavy zvrátit.
Trvale zvítězit je možné pouze nebojováním. Máhátma Gándhí by nás i v této oblasti bezpochyby rád podpořil.

6 thoughts on “Jak (ne)nakupovat”

  1. Nelze než souhlasit. Nutno však podotknout, te tyto nehoráznosti mají i pozitivní dopad na spotřební chování lidí. Od té doby co se v mediích objevily tyto hrůzné informace opouští lidé nákupy podezřelých potravin v supermarketech a potavinových řetězcích a začínají pořizovat si potraviny v malých kamenných obchodech se zbožím od českých výrobců. Drobní prodejci snad budou poctivější. A to je dobře.

    1. Dovolím si nesouhlasit s názorem toho že malí prodejci se chovají lépe než řetězce na základě mé situace kdy jsem pracovala u malého obchodníka vím že se tak kolikrát dějí ještě větší svinstva než v obchoďácích . Obchoďák má větší objem peněz a možnosti odpisu než ten soukromník

      1. Je smutným faktem, že manipulace a švindl s potravinami se dějí na všech úrovních. Jakmile do čehokoli vstoupí lidský faktor, nemáme nikdy stoprocentní jistotu… Díky tomu, že obchodní řetězce přitahují nejvíce nakupujících a objem celkového prodeje je tak největší, pranýřují se v médiích především oni a ne malí obchodníci.

    2. Naprostá pravda – čím více “zvěrstev” se zveřejní v médiích, tím více dostane celá populace informačních facek a začne hledat možnosti jinde. Otázkou je, jak tento nový nápor zájmu kvalitativně zvládnou malí prodejci a nenechají se strhnout vidinou zvětšujícího se zisku na špatnou stranu. Na stranu druhou platí fakt – kdo hledá, ten i najde. Jinými slovy vždycky tady budou nadšenci, kterým půjde primárně o kvalitu a budou ji velmi rádi poskytovat…

  2. Chce se mi zvolat “Svatá pravda”!Dle mého je nejvíce smutný fakt,že to stádo jež se nazývá spotřebitelská společnost je tak dokonale zmasírované medii o nejvýhodnějších nákupech,že rozhodujícím kriteriem se stala cena a nikoliv kvalita.Nehledě na to,že tyto “chytré nákupy se mohou projevit na našem zdraví.Mnohdy je to pouze otázka času kdy se dlouhodobá nekvalitní strava projeví nějakou formou problému.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *