Moje cesta za vysněnou postavou

Jednoho krásného rána jsem se při pohledu do zrcadla zamyslel nad tím, zda jsem vůbec spokojený s tím, jak vypadám. Ne že bych kvůli nespokojenosti s postavou nemohl spát, ale přece jenom se v dnešní době klade určitý důraz na zevnějšek a navíc je postava určitým odrazem úrovně našeho zdraví.

Když při hodnocení vnější image odmyslím geneticky nastavená pravidla v podobě somatotypu (typ postavy z podstatné části daný rozložením kostry), který prostě nezměníme, je naštěstí možné s postavou hýbat mnoha různými směry:

  • Způsob stravování v kombinaci se zvolenou pohybovou aktivitou nám umožní nabírat tuky nebo je naopak redukovat (o toto se snaží většina moderního světa).
  • Máme možnost zvýšit podíl svalové hmoty, nejlépe na úkor nežádoucích tukových polštářů.
  • Můžeme dokonce tvarovat některé části našeho těla tak, aby odpovídaly našim představám (širší ramena, užší pas, menší boky, větší lýtka…).

Řekněme si otevřeně, že to není málo, čím nás příroda obdařila

Co ale na to řekne naše zdraví? Jsou tyto postupy a techniky tvarování postavy skutečně bezpečné do té míry, že negativně neovlivní úroveň našeho zdraví? Respektive – kde se nachází hranice takzvaného extrému, který způsobí vznik zdravotních komplikací?

  • Praxe ukazuje, že když například hubneme příliš rychle, zvyšuje se množství krevních tuků a trpí tak játra i celý srdečně-cévní systém.
  • Pokud se bezhlavě vrhneme na cvičení, hrozí riziko jakéhokoli zranění či překyselení z přetrénování (zvýšený oxidační stres).
  • Chceme-li zvětšit objem svalů a nepřiměřeně zvýšíme příjem bílkovin stravou či doplňky (což se děje nejčastěji), přetížíme játra a ledviny a nastartujeme silné oxidační pochody v celém organismu.
  • Pokud chci podpořit regeneraci organismu správně koncipovaným jídelníčkem, můžu nasekat tunu chyb – můžu mít nedostatek nebo naopak přebytek některých živin, jíst ve špatnou dobu (nejen v souvislosti s pohybem)…
  • Miliony lidí na světě užívají různé doplňky slibující redukci tuků, nárůst svalů nebo zrychlení regenerace. Jak si ale vybrat ty správné a kvalitní?

Takže je vhodné (bezpečné) orientovat se na přísloví –„všeho s mírou“. Ale kde tu míru najít, když je navíc silně řízena naší individualitou?

Při ranním pohledu do zrcadla jsem si uvědomil, že životní zkušenosti a poznání mě těmto znalostem naučily. S určitou dávkou (ne)skromnosti budu tvrdit, že to umím. Proč si tedy nesplnit svůj vlastní sen a nevydat se cestou za vysněnou postavou, když je cíl prakticky na dosah? Kecat o svých snech umí každý. Kdo z nás ale zvedne zadek ze židle a začne vyvíjet aktivitu?

Takže dost planých a teoretických řečí!

Zvedám zadek ze židle a jdu si splnit svůj sen – mít postavu, po které toužím, a současně vědět, že jsem naprosto zdravý.

Přetrénovat a přejíst se umí každý. Mě zajímá zdraví, proto si stanovuji následující nekompromisní pravidla:

1. Žádné extrémy ve stravě – tzn. přejídání se, drastické diety redukující tuk či odklon od rovnováhy v oblasti příjmu některých živin (nejčastěji bílkovin).

2. Dostatek regenerace a odpočinku – v žádném případě nechci dosáhnout jakéhokoli cíle s tím, že se při honbě za ním zlikviduji psychicky i fyzicky.

3. Mám sen o tom, že chci mít nějakou postavu. To znamená, že chci toho stavu nejen dosáhnout, ale i dlouhodobě jej udržet. Tedy žádné úlety a la kulturistika s kvantem proteinů a následnými drastickými dietami a odvodňováním se, kdy hodinu vypadám dobře a měsíc se z toho pak léčím. Mým cílem je cesta – tedy v oblasti tvaru postavy prostě přesedlat na jinou kolej, po které pojedu další roky.

4. Pokud bych měl definovat konkrétnější představu o změně, vím pouze to, že chci přibrat cca 5 kg svalové hmoty a trochu se vytvarovat. Podložím sice průběh transformace i výsledky konkrétním měřením, primárním faktorem je ale zlepšení a následné udržení zdraví v podobě lepšího cítění se. Toto mi naprosto stačí, naštěstí netrpím žádným přehnaným stavem narcismu, u kterého bych měl potřebu se v soukromí i na veřejnosti nafukovat.

A protože miluju výzvy, rozhodl jsem se, že si celou akci ztížím

  • Aby byla trochu zábava, svůj cíl dosáhnu pouze na VEGANSKÉ stravě. Tedy žádné maso, mléčné výrobky ani vejce. Proč?
    • Protože jsem přesvědčen, že je to možné.
    • Protože jsem přesvědčen, že je to i zdravé.
    • Protože je to těžší :-)
    • A především proto, abych prokázal všem rádobyodborníkům, kteří si myslí, že o stravě vědí všechno, že je to prostě možné i bez anabolizujících bílkovin.
  • A když už věci komplikuju, tak pořádně a se vším všudy. Mám pevné rozhodnutí, že cíl dosáhnu i bez jakýchkoli doplňků stravy – proteinových koncentrátů, gainerů, aminokyselin, anabolizérů, stimulantů, růstových faktorů. Důvody?
    • Stejné jako v předchozím bodě. Prostě jsem přesvědčen, že je to možné. A navíc zdravé.
  • Dám si na to přesně 9 týdnů, tedy celé letní prázdniny.
  • Akci sice dělám sám pro sebe, protože je to moje tělo, moje zdraví a můj život. Vše ale budu průběžně a pravidelně zveřejňovat. Především proto, abych ukázal, že je možné takového cíle dosáhnout SNADNO, RYCHLE a LEVNĚ.

Sledujte www.vysnenapostava.cz a nic vám neuteče.

Kategorie: Sport, Výživa, Zdraví, Ze života. Odkaz na tento článek.

2 Responses to Moje cesta za vysněnou postavou

  1. Martinius says:

    Moje cesta za vysněnou postavou stále pokračuje, přeju všem hodně zdaru… a s rozumem:)

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Požadovaná pole jsou označena *

*