Vegetariánství a veganství v praxi

Čím déle se profesně věnuji výživě, kde není možné přehlédnout divoké a často až nenávistné diskuze mezi výživově odlišně uvažujícími skupinami populace, tím více se u nich bavím. Důvod je jednoduchý – projevy ega a prosazování takzvané pravdy jsou nejen dětinské, ale často až směšné.
Typickým a zřejmě i nejrozšířenějším příkladem jsou názorové rozdíly mezi vegetariány a lidmi konzumujícími maso. Jedna skupina tvrdí, že není fér ubližovat zvířatům, proto je nechtějí jíst. Ta druhá naopak tvrdí, že maso je zdrojem životně důležitých živin a jeho absence ve výživě páchá nenapravitelné škody nejen na zdraví, ale i v sektoru zemědělství a ekologické zátěže.

Každý úhel pohledu má samozřejmě svoji pravdu, což je v pořádku. Co už příliš v pořádku není, je způsob, jakým se jednotlivé názory prezentují, a krátkozrakost z toho vyplývající. Moc mi nejde na rozum, proč tolik nenávisti, místo které by aktéři jednotlivých táborů měli raději aktivovat ty části mozku, které odpovídají za celostní způsob uvažování. Ten umí být jednoduchý:

Evoluce řízená přírodními zákony jde dlouhodobě vždy vpřed. Z toho důvodu se nazývá evoluce. Platí to i pro způsoby stravování. Člověk je geneticky naprogramovaný všežravec, jeho trávicí trakt není typicky býložravý ani ryze masožravý. Neseme v sobě prvky všech předchozích evolučních stupňů, kterými v historii procházely jednotlivé skupiny živočichů. Jednoduše řečeno jsme schopni strávit rostlinnou i živočišnou potravu.
Z této pozice není možné tvrdit, že různé formy vegetariánství, které jsou celosvětově stále oblíbenější, jsou pro náš metabolismus přirozené a především jediné správné. Fakt je takový, že lidé nejsou býložravci.

Jenomže:

Kromě evoluce fyzické schránky probíhal i vývoj vědomí. Tedy té části bytosti, která je hybným faktorem pro zachování i realizaci principu života ve všech jeho formách.
Vědomí, tedy způsob vnímání toho, co se děje v naší realitě, určuje, jakým směrem se budeme v životě ubírat. V oblasti přístupu ke stravování máme několik možností:
- Můžeme navyšovat podíl živočišných surovin ve stravě, nebo naopak rostlinných zdrojů.
- Máme možnost jít cestou vysokosacharidového stravování, nebo naopak nízkosacharidového, kdy navyšujeme podíl tuků.
Náš metabolismus tedy disponuje neobvykle velkou schopností se přizpůsobovat jednotlivým možnostem. Tato schopnost adaptace je pružná, má tedy svůj určitý rozsah – díky této flexibilitě mohou být změny ve stravování prováděny poměrně rychle.

Člověk je jediný živočich na této planetě, který si může svobodně zvolit, jakou stravu chce jíst, a tomuto se díky adaptabilitě a flexibilitě bezpečně přizpůsobit.

Jsme schopni se dlouhodobě stravovat tak, že součástí každodenní stravy je například 3x masný výrobek, 3x mléčný produkt a nějaké to vejce. Pokud je toto zastoupení živočišných produktů v patřičné kvalitě i objemu a navíc respektujeme řadu dalších pravidel racionálního stravování, metabolismus jedince bude schopen se tomuto režimu přizpůsobit.
V podstatě to samé platí o vegetariánském způsobu stravování od variant bez masa až po ryze rostlinnou stravu. Pro mnohé na první pohled extrém, při znalosti všech specifik vyplývajících z adaptačních potřeb organismu se ale bavíme o elegantně řešitelné situaci. Řečeno jednodušeji – metabolismus je schopen se za určitých podmínek přizpůsobit vegetariánským formám stravování tak, aby nevznikaly žádné zdravotní potíže. Toto je velmi důležitá informace, protože praxe ukazuje, že naprostá většina vegetariánsky se stravujících lidí na celém světě tyto principy a pravidla buď nezná, nechápe nebo nerespektuje. Výsledek je ale vždy stejný – metabolismus se odklání od rovnováhy, což se projevuje nejčastěji:

  • Únavou
  • Trávicími a zažívacími potížemi (nadýmání, plynatost)
  • Ztrátou svalové hmoty
  • Nárůstem tukových zásob
  • Zimomřivostí
  • Chudokrevností
  • Kloubní potížemi
  • Poruchami imunitního systému

Čím déle se ve stravě odkláníme od rovnováhy, tím více těchto a dalších problémů vzniká a jsou v závažnější podobě. Přitom úplně zbytečně.

Všechny formy vegetariánství mají svoje pevná pravidla – čím vyšší podíl rostlinné stravy v jídelníčku máme, tím přísněji je potřeba je dodržovat. To platí samozřejmě na úrovni metabolických potřeb organismu, což je polovina dosaženého úspěchu.
Druhou výzvou je přizpůsobit takové stravě svoje vědomí, tedy zvládnout pochody ve svojí mysli.
Tady je potřeba vycházet z důvodů, proč vlastně k vegetariánství přecházíme. Nejčastěji jsou to morální aspekty, kdy nechceme, aby se jakkoli ubližovalo zvířatům. Takový člověk se tedy nemusí stravovat vegetariánsky, ale chce. Na první pohled se tak může zdát, že této pozice bývá připraven. V praxi ale bohužel až zbytečně často dochází k tomu, že k vegetariánství zájemci „konvertují“ z pozice nadšení. Nejedná se tedy o stav, kdy člověk vývojově dospěl k takovému stavu vědomí, ale obyčejnou „hurá akci“, která výrazně předbíhá jeho individuální vývoj. Takový člověk pak zápasí nejen se změnami na metabolické úrovni, ale i psychické a emoční rovině, což často končí nejen vznikem zdravotních poruch, ale i přechodem na původní stravovací režim. Čím extrémnější přechod je realizován (veganství, vitariánství), tím častěji takové pokusy končí nezdarem.

Z morálního hlediska je vznešené, že nechceme, aby zvířata jakýmkoli způsobem trpěla. Je ale špatně, když kvůli špatně nastavené vegetariánské stravě trpíme my sami.

A přesně z těchto důvodů jsem se rozhodl realizovat nový kurz věnující se problematice vegetariánství. Jeho cílem je navést nejen začátečníky, ale i matadory v oblasti konzumace rostlinné stravy všemi úskalími, které je odklání od rovnováhy. Máte-li pocit, že jste při dlouhodobém vegetariánském způsobu stravování unavení, při sportování se vám nedostává energie, trpíte zimomřivostí, trápí vás trávicí a zažívací potíže, případně po změně na rostlinnou stravu vaše tělo vykazuje jakékoli dysbalance, najdete odpovědi na řešení takových situací právě v tomto kurzu.

Kategorie: Kurzy, Výživa, Zdraví. Odkaz na tento článek.

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Požadovaná pole jsou označena *

*