5 pravidel, jak na zdravější štědrovečerní večeři

Tradice praví, že ten, kdo se dokáže na Štědrý den postit až do večeře, uvidí zlaté prasátko. Já vás k půstu ve sváteční den nutit nebudu, představím vám pět pravidel, jak si připravit zdravější alternativu štědrovečerní večeři.

  1. Připravte zdravější variantu bramborového salátu
    Místo majonézy použijte bílý bio jogurt. Pokud jste vegané, použijte bio sójový jogurt. Nutriční profil oblíbené štědrovečerní přílohy zlepšíte také přidáním klíčených fazolí mungo.

  2. Jak na kapra? Opět platí – zvolte co nejšetrnější způsob přípravy
    Smažte při teplotě, při které se ještě nepřepaluje olej. Případně použijte tuk, který má sám o sobě vyšší teplotu přepálení (rafinovaný olivový, kokosový). Místo strouhanky použijte mletou cizrnu nebo rozemleté ovesné vločky.

  3. Ovládněte “štědrovečerní přemíru” dobrého jídla prakticky
    Sladkosti jezte před jídlem, ne po něm. Vánoční cukroví pečte nejlépe nízkoglykemické a s minimálním podílem nasycených tuků. Nepozobávejte mezi jídly, najezte se vždy dosyta.

  4. Pitný režim o Vánocích – co pít a v jakém množství
    Vyhněte se slazeným nápojům, dejte přednost čisté vodě, bylinkovým čajům (pro neutralizaci překyselení trávicího traktu způsobeného nevhodnou stravou – sladkostmi, přejídáním se, přebytkem tuků).

  5. Čím nahradit na Štědrý den dětem sladkosti
    Sladkosti nenahradíme, zvolte ale jejich zdravější alternativy – tzn. bez cukru, s celkově nízkým glykemickým indexem, dostatečným obsahem bílkovin a nízkým obsahem tuků.

Dobrou chuť!
Martin Jelínek

Jak přežít Vánoce ve zdraví

Vánoce jsou tradičně prezentovány jako období klidu a míru. Z praktického pohledu je to velmi úsměvné označení, protože s výjimkou několika kouzelných okamžiků, které trávíme s rodinou či blízkými, se ve skutečnosti jedná o jednu velkou a dlouhotrvající sérii zdrojů stresu, kde cílem tohoto způsobu chování jsou kýžené okamžiky sváteční harmonie.

Zvláštní kapitolou, která se o Vánocích děje a zaslouží si bližší pozornost, je změna ve vztahu k jídlu. Většina strávníků přijme v krátkém čase nadměrné množství tuků v podobě smažených kaprů, a ještě více jednoduchých cukrů pocházejících z vánočního cukroví. Nejčastějším výsledkem této změny bývá posunutá ručička vah při měření tělesné hmotnosti směrem nahoru. Škody napáchá vánoční jídelníček také na metabolismu – ani játra, ledviny, srdečně-cévní a lymfatický systém či střevní trakt neprošly za těchto několik málo dní „klidu a míru“ žádnou růžovou zahradou.

Důvod je jednoduchý, respektive jsou tři:

  • Vánoční jídelníček má přebytek tuků a sacharidů (navíc většinou těch vysokoglykemických).
  • Zároveň chybí vláknina, některé mastné kyseliny a řady mikroživin.
  • Jako velký problém vidím nedostatek pokory – a to vůči celému svátečnímu období i vlastnímu tělu. V době Vánoc zapomínáme na střídmost už jaksi programově, přitom by měla být na prvním místě.

Jak škodám předejít? Podrobte vánoční jídelníček revizi. Ta naštěstí nemusí být složitá a už vůbec nemusí nežádoucím způsobem zasahovat do chuťové prožitku spojeného s konzumací všech dobrot. Cílem je zaměřit se na věci, které vedou k rovnováze nutričního složení stravy i dalších jejích charakteristik, a které jsme zároveň schopni realizovat.

Co tedy změnit? Mám dvě rady

Nepodléhejte sladkým tečkám

Největší výzvou je odolat vábení chuti a nesplácat vše, co vidíme, najednou. Z hlediska kvality trávení je nejhorší kombinace sladkých a slaných jídel. Je rozumné hledat systém, kdy takové pokrmy oddělujeme a necháme trávicímu traktu dostatečný prostor, aby vše zpracoval co nejlépe. Ideální je nepodlehnout konvencím moderní západní gastronomie a vyhýbat se takzvaným sladkým tečkám neboli dezertům, které máme ve zvyku jíst po hlavním jídle.

Tip: Trávení bude lépe fungovat v situaci, kdy nejprve sníme sladké, po kterém s určitým časovým odstupem bude následovat slaný chod.

Nešetřete kvalitními surovinami

Pod pojmem „kvalita“ každý vnímáme něco jiného, základ je ale vždy stejný – kvalita znamená čerstvost a minimální technologické a chemické zásahy do potraviny. Při použití mouky dejte přednost mouce celozrnné, nebojte se použít mouky bezlepkové. U výběru sladidel upřednostněte přírodní cukry s nižší hodnotou glykemického indexu – například při pečení cukroví nahraďte objem běžně požívaného cukru mletým sušeným ovocem. Při práci s tuky vybírejte tak, aby zbytečně nepřevažovaly hydrogenované.

Tip: Pokud si budete chtít s recepturami „hrát“ více, zaměřte pozornost i na poměry mezi tuky nasycenými a nenasycenými. Není problém použít máslo či sádlo, i tyto mají v kuchyni svoje místo, ale je důležité je nepřepálit.

Přeji krásné a chutné Vánoce!
Mgr. Martin Jelínek