Dnes je Mezinárodní den jódu. Připomeňte si jeho význam pro zdraví

Je jen málo chemických prvků, které mají na naše zdraví tak zásadní vliv, jako jód. A protože právě dnes si připomínáme Mezinárodní den jódu, téma nového článku je jasné – jód a jeho význam pro zdraví.

Proč je pro naše zdraví jód důležitý?

Neobejde se bez něj především funkce štítné žlázy. Ta jód ve formě jodidu vychytává z krve a využívá jej jako nezbytnou součást hormonů tyroxinu a trijódtyroninu, které produkuje. A právě tyto hormony ovlivňují metabolismus živin, současně se spolupodílejí na řízení funkce všech orgánů a tkání v organismu. Chování každé buňky v těle tak závisí na množství produkovaných hormonů štítné žlázy, tedy i na množství jódu, který přijímáme ve stravě.

Nedostatek hormonů závislých na příjmu jódu se označuje jako hypotyreóza (snížená činnost štítné žlázy), při jejich nadbytku se hovoří o hypertyreóze (zvýšená činnost štítné žlázy). Znovu připomeňme, že je jediným zdrojem jódu pro člověka strava – od množství tohoto prvku v potravinách a celkové koncepce jídelníčku se tak odvíjí i kvalita fungování štítné žlázy a následně i naše zdraví.

Kolik jódu skutečně potřebujeme?

Štítná žláza potřebuje ke svojí činnosti a produkci obou hormonů poměrně malá množství jódu. Doporučená denní dávka tohoto prvku pro dospělou populaci je 150 mcg, Toto je ale „tabulková“ hodnota, tedy konkrétní číslo, které není možné považovat za přesné úplně pro každého. Pro optimální příjem se považuje množství pohybující se v rozsahu 100–200 mcg denně. Vyšší potřebu mají těhotné a kojící ženy, kde se udává doporučená hodnota kolem 250 mcg za den.

Při nadbytku jódu ve stravě (nejčastěji dlouhodobém, obecně se uvádí množství nad 200–300 mcg denně) hrozí riziko poruch funkce štítné žlázy, nejčastěji v podobě hypotyreózy, hypertyreózy či autoimunitních projevů. Toto riziko výrazně roste u hodnot nad 500 mcg jódu za den.

Totéž platí při nedostatku jódu ve stravě – u dlouhodobějšího příjmu pod 100 mcg za den se výrazně zvyšuje riziko vzniku hypotyreózy a strumy, u dětí má snížený příjem jódu za následek i výrazné poruchy mentálního i fyzického vývoje.

Zajímavé je, že vznik poruch štítné žlázy je mnohem častější u nedostatečného příjmu jódu než u jeho přebytku.

Kde získáme dostatek jódu?

Jód se v přírodě vyskytuje v půdě, odkud se vyplavuje a koncentruje v mořích a oceánech. Obsah jódu v potravinách se u suchozemských rostlin odvíjí od zastoupení tohoto prvku v půdě. Až na malé výjimky (třešně, višně, aronie) se jedná o zanedbatelné koncentrace, totéž platí i pro maso živočichů. Výjimkou u živočišných zdrojů jsou vejce, kde se obsah jódu z nemalé části odvíjí od složení krmiv, a mléko, respektive kolostrum.

Významnějším zdrojem organického jódu jsou mořské ryby a plody. Největší koncentrace najdeme v mořských řasách, kde se množství jódu pohybuje o jeden až dva řády výše, než je tomu u všech ostatních zdrojů. U pravidelné konzumace řas tak hrozí riziko předávkování.

Nejčastěji prezentovaným a doporučovaným zdrojem jódu je mořská sůl, která se navíc pro některé skupiny populace o tento prvek obohacuje (platí to především pro vnitrozemské státy).

Jak zjistit, zda máme jódu dostatek?

Světová zdravotnická organizace (WHO) odhaduje, že nedostatek jódu postihuje na světě přes 2 miliardy lidí. Z toho u necelé jedné miliardy se projevují konkrétní následky v podobě různých chorob. Špatná čísla se nedaří měnit – i přes snahu fortifikovat potraviny jódem, doporučovat doplňky s obsahem jódu (nejčastěji multivitaminy), šířit osvětu či provádět preventivní vyšetření.

Jednou z možností, jak spočítat správný příjem jódu stravou, je výuková hra ZOF, která je přidanou hodnotou našich kurzů. Zhodnotí obsah jódu v potravinách, při tvorbě jídelníčků pro konkrétní situace dá možnost přesně zjistit, jaké je zastoupení tohoto velmi důležitého prvku v celodenní koncepci stravování.

Příklady receptů s vyšším podílem jódu

 Restované řasy s čerstvou kedlubnou

 Sezamový halibut

 Granátové smoothie s aronií

 Hruškovo-švestkový pohár

 Třešňový puding

 Hřejivá višeň

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *