Deset TOP potravin pro letní stravování podle Martina Jelínka

Léto je v plném proudu, teploty trhají historické rekordy a s klimatickými oscilacemi přichází i výzva v podobě úprav ve stravování, které nám mohou pomoci lépe zvládat radosti i strasti těchto dní. V mírném klimatickém pásmu platí, že pro každé roční období je typická změna teploty a vlhkosti vzduchu. Jelikož jsme součástí přírody, je jasné, že na tyto výkyvy musíme reagovat – v teple se více potíme, dochází tak k vyšším ztrátám některých minerálů. Pocení je ale mj. potřeba vnímat i jako proces, při kterém se tělo snaží ve vyšších teplotách zchladit. Z tohoto faktu můžeme čerpat i při snaze upravit jídelníček, který bychom neměli vnímat jen jako zdroj živin nezbytných pro optimální fungování organismu. Potraviny, které jíme, mají v určitém rozsahu schopnost ovlivňovat i termiku organismu. Správná koncepce stravy nás tak může ochladit nebo naopak zahřát. Protože se nacházíme uprostřed grilovací sezóny, kdy spousta lidí má tendenci výheň konzumací termicky ohřívajících potravin více zesilovat než tlumit, podívejme se na pár vybraných potravin, které je výhodné pravidelně zařazovat v tomto období do vlastního jídelníčku:

1. Fresh džus:
Čerstvě lisované šťávy (pozor, neplést s běžnými džusy vyráběné z koncentrátů) jsou především bohatým zdrojem vitamínů a minerálů. Velmi důležitý je především draslík, který skrze sodno-draselnou pumpu řídí množství vody v buňkách, dostatek tohoto prvku tak zajistí řádnou hydrataci. Pokud vybereme správné zdroje ovoce a zeleniny (zajímavá a současně dobře dostupná kombinace je např. jablko, mrkev a kedluben), získáme nejen zdravý, ale především osvěžující nápoj, který velmi zpříjemní zvládání teplotních výzev.

2. Listový salát:
Tento je zdrojem především vlákniny a výrazně osvěžující chuti. Skvěle se hodí nejen ke grilovaným jídlům, správně bychom se jej měli snažit vpašovat do většiny chodů, které mají slaný charakter. V tomto směru platí přísloví – „Za málo peněz hodně muziky.“

3. Olivový olej:
Pokud zvolíme jeho extra panenskou variantu lisovanou za studena, získáme kromě koncentrovaného zdroje energie především zásobu lecitinu (včetně vitamínu E) a hořčin. Tato směs látek stojí za typický hořkým buketem oleje, což má vedle pozitivního zdravotního dopadu i příjemně osvěžující charakter. Mimo jiné se skvěle hodí k listovému salátu.

4. Pstruh:
Není sice nezbytně nutné preferovat jen tuto rybu, vyplácí se ale doplňovat zdroj kvalitních bílkovin dobře stravitelnou a dostupnou potravinou, což pstruh bez výjimky nabízí. Jeho příprava je snadná a rychlá (platí to i pro grilování), na základě použitého koření je možné řídit výsledný termický dopad požadovaným směrem.

5. Kváskové pečivo:
Pokud zrovna nemáte tendence se v průběhu léta pomocí úpravy stravování „ladit“ do plavek a nepreferujete jakoukoli dietu z nabídky low carb, je pečivo nedílnou součástí konvenčního způsobu stravování. Volba kváskového přináší celou řadu výhod ve srovnání s kvasnicovým, kromě jednoznačně pozitivního vlivu na zdraví právě kvůli důkladně provedené fermentaci je to i osvěžující dopad z důvodu mírně kyselé chuti. Ta je nejvýraznější u žitného pečiva.

6. Buvolí mozzarella:
Z důvodu vysokého obsahu bílkovin, dobré stravitelnosti a osvěžujícího vlivu se vyplatí tuto potravinu „vypůjčit“ z jejího domova, kterým je italské kuchyně. Je velká škoda, že český strávník má tendenci sáhnout po méně kvalitní a atraktivní variantě v podobě kravské mozzarelly.

7. Maliny:
Vedle osvěžujícího chuťového vjemu jsou maliny velmi bohatým zdrojem draslíku a antioxidantů. Oxidační stres je všudypřítomný, (nejen) maliny tak vyjdou vstříc našemu zdraví.

8. Jahody:
Toto sezónní ovoce má sice z důvodu obsahu některých organických kyselin mírně ohřívající účinky, jako typickou sezónní potravinu bychom ji ale opomíjet ve svém jídelníčku určitě neměli. Společně s třešněmi jsou bohatým zdrojem látek, které neutralizují kyselinu močovou – za tuto informaci platí zlatem především jedinci postižení dnou. Pokud se nehodláte vzdát oblíbeného letního grilování, jehož součástí jsou vyšší porce masa, které jako nemalý zdroj produkce kyseliny močové komplikuje životní komfort při této metabolické poruše, nezapomeňte na jahody.

9. Klíčená vojtěška:
Bylo by nešťastné se v průběhu horkých letních dní vyhýbat konzumaci klíčených potravin. Klíčky vedle typicky osvěžujícího účinku disponují vysokým podílem vody, což je pro řádnou hydrataci nezbytné. Současně jsou zdrojem celé řady minerálních látek, vitamínů a fytochemických sloučenin, z nichž mnohé mají pozitivní vliv na imunitní systém. Vojtěška patří mezi nutriční „fenomény“, umí být skvělou součástí zeleninových salátů.

10. Mandlové mléko:
Mandle jsou vynikajícím zdrojem vápníku a hořčíku. Důležitější je v tomto směru hořčík jako všeobecně deficitní prvek ve stravě běžné populace, jehož nedostatek je příčinou vzniku tetanie, která v sobě skrývá projevy únavy, svalových křečí či bolestí hlavy. Další nezanedbatelnou devízou mandlí je zásadotvorný vliv na acidobazické děje. Jelikož jsou mandle zdrojem antinutričních látek, které snižují využitelnost minerálů, je výhodnější sáhnout po mandlovém mléce. Jako součást pitného režimu nabídne kromě minerálních látek i silně osvěžující charakter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *